Wat is caloriedichtheid en waarom is het belangrijk?

Gepubliceerd op 11 november 2021 om 17:24

Als het om voeding gaat, ben ik geen voorstander van calorieën tellen. Veel belangrijker vind ik het dat je leert om te kijken naar waar je die calorieën uit haalt en naar wat dat met je lichaam doet. Maar wat wel heel interessant en nuttig kan zijn, is om eens kijken naar de caloriedichtheid van verschillende voedingsmiddelen. Dat kan je namelijk veel inzicht geven in waarom je je juist wel of niet goed verzadigd voelt na het eten van bepaalde producten.


Mensen voelen zich vaak maar kort verzadigd na het eten van een McDonald's menu en dat is niet voor niets. Zo'n maaltijd bevat namelijk wit brood, is erg vet en bevat amper groente. En hoewel je met het eten van zo'n maaltijd dus veel calorieën binnenkrijgt, zitten er maar weinig voedingsstoffen in.

Op het plaatje zie je dat alle magen 400 calorieën aan voedsel bevatten. Wat opvalt, is dat je je maag enorm goed kunt vullen met voedingsmiddelen zoals groente, fruit, volkoren granen (zoals zilvervliesrijst en havermout), (zoete) aardappelen en peulvruchten (zoals bonen, linzen en kikkererwten): allemaal producten die enorm rijk zijn aan vezels, vitamines, mineralen en antioxidanten. Plantaardige voedingsmiddelen hebben over het algemeen een lagere caloriedichtheid. En wanneer je grotendeels onbewerkt plantaardig eet, kun je voor dezelfde hoeveelheid calorieën dus meer eten (iets wat ik zelf totaal niet erg vind!). Het gevolg: je voelt je niet alleen langer verzadigd, maar krijgt voor dezelfde hoeveelheid voedsel ook veel meer voedingsstoffen binnen.

 

Dit is dan ook een reden waarom je met behulp van zo'n eetpatroon naar een gezond gewicht kunt toewerken zonder jezelf uit te hongeren. Onderzoek bevestigt dit: tijdens het volgen van een plantaardig dieet aten deelnemers gemiddeld 689 calorieën minder dan tijdens een koolhydraatarm dieet dat rijk was aan dierlijke producten (zoals vlees, vis en kaas). En dat terwijl ze zonder beperking mochten eten en zich tijdens het volgen van beide diëten even verzadigd voelden.

 

Wel belangrijk hierbij om je te realiseren, is dat er bij verzadiging meer komt kijken dan alleen het vullen van je maag. Naast die fysieke component van verzadiging, heb je namelijk ook nog mentale verzadiging. De kernboodschap: besteed aandacht aan beide vormen. Eet dus volop onbewerkt plantaardig zodat je veel vezels en voedingsstoffen binnenkrijgt, maar zorg er tegelijkertijd voor dat je je eten lekker vindt. Eet volwaardig, voeg lekkere smaakmakers toe en zorg dat je van je maaltijden geniet. Want van enkel een kale salade met wat verdwaalde stukjes groente wordt niemand blij.


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.