5 zwangerschapsmythes ontkracht

Gepubliceerd op 15 februari 2020 om 14:21

Wanneer je zwanger wordt krijg je van alle kanten voedingsadviezen naar je toe geslingerd. Goedbedoeld natuurlijk, maar helaas kloppen ze lang niet allemaal. Na het lezen van dit artikel onderscheid jij feit en fictie en ben je gewapend tegen veelvoorkomende mythes over voeding rondom de zwangerschap.


Mythe 1: je moet eten voor twee!
Helaas, je zwangerschap is geen reden om twee keer zo veel te eten. Gemiddeld hebben vrouwen tijdens het eerste trimester 70 kcal, tijdens het tweede trimester 260 kcal en tijdens het derde trimester 500 kcal extra per dag nodig (1). Echter verschilt dit per persoon: of je daadwerkelijk wat meer moet gaan eten hangt af van je startgewicht, je huidige inname en hoeveel je beweegt. Daarnaast bewegen veel zwangere vrouwen door hun dikke buik wat minder, waardoor meer eten niet altijd nodig is. Overmatige gewichtstoename tijdens de zwangerschap kan zorgen voor een baby met een hoog geboortegewicht en overgewicht van het kind op latere leeftijd. Daarnaast zorgt te veel aankomen voor een grotere kans op een keizersnede en het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes (1).

 

Mythe 2: als je … eet heb je meer kans om zwanger te worden.
Geen enkel voedingsmiddel of pilletje heeft bewezen invloed op je vruchtbaarheid. Laat je dus geen dure ‘wondermiddelen’ aansmeren en eet volgens de Richtlijnen Goede Voeding (o.a. veel groente, fruit, volkoren producten en peulvruchten). Door zo te eten vergroot je de kans op een gezond gewicht. Een gezond gewicht (BMI tussen de 18,5 en 25) heeft namelijk wel impact op je vruchtbaarheid. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen en mannen met overgewicht en obesitas vaker problemen hebben om zwanger te worden (1).

Mythe 3: één drankje op z’n tijd kan geen kwaad.
Iedere slok alcohol kan schadelijk zijn voor je ongeboren baby. Vermijd alcohol dus tijdens de zwangerschap. Alcohol komt in het vruchtwater terecht en blijft daar circuleren, omdat (ongeboren) baby’s de schadelijke stof niet tot nauwelijks kunnen afbreken (1). Hierdoor wordt je kindje langdurig aan de alcohol blootgesteld. Toch (per ongeluk) wat gedronken? Daar kun je niets meer aan doen. Raak niet in paniek, want de kans is veel groter dat het goed gaat. Maar drink de rest van de zwangerschap niet.

 

Mythe 4: van suiker krijg je (zwangerschaps)diabetes.
Bij diabetes of suikerziekte is er sprake van te veel suiker in je bloed. Het lijkt dus logisch dat je van het eten van suiker (zwangerschaps)diabetes kunt krijgen, maar het ligt iets anders. De enige relatie tussen suiker en diabetes is dat je overgewicht kunt krijgen van te veel suikerrijke dranken, koekjes en snoep (1). Mensen met overgewicht hebben een grotere kans om diabetes te ontwikkelen (2). Je kunt echter ook overgewicht krijgen van te veel vette voedingsmiddelen of te veel eiwitrijke voedingsmiddelen. Je komt aan wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt. Niet van één specifieke voedingsstof.

 

Mythe 5: vegetarisch eten tijdens de zwangerschap is onverantwoord.
Vegetarisch eten tijdens de zwangerschap kan prima, maar let erop dat je voldoende ijzer, calcium, vitamine B12 en omega 3-vetzuren binnenkrijgt (3). Net als bij een niet-vegetarisch voedingspatroon is het daarom belangrijk om voldoende calorieën binnen te krijgen en voldoende te variëren. IJzer en calcium vind je in volkoren graanproducten, peulvruchten, donkergroene (blad)groente, noten, pitten en zaden. Vitamine B12 zit naast in vlees en vis ook in zuivel en eieren. Vul deze vitamine zo nodig aan met verrijkte producten (zoals plantaardige melk met toegevoegd vitamine B12) of een supplement (1). De belangrijke omega 3-vetzuren EPA en DHA bevinden zich in (vette) vis, schaal- en schelpdieren en algen. Omdat de meeste mensen niet erg enthousiast worden van een voedingspatroon vol algen is het verstandig om algenolie capsules te suppleren. Tenslotte is het voor zowel vleeseters als vegetariërs belangrijk om foliumzuur en vitamine D te suppleren. Eet je volledig plantaardig? Benader dan een diëtist en kijk samen naar je voedingspatroon. 

 

Bronnen

  1. Berkenpas M, Herweijer G, van Berkel R, van der Leek E, Mol B, Smith L. Eet als een expert: zwanger! I’m a foodie; 2019.
  2. Diabetes type 2 (suikerziekte). Voedingscentrum.
  3. Kan ik vegetarisch eten tijdens de zwangerschap? Voedingscentrum.
    https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/zwanger-en-baby/is-vegetarisch-eten-tijdens-de-zwangerschap-slecht-.aspx.

 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.